Stripgeschiedenis

Eppo

(Eppo/Wordt Vervolgd, Sjors en Sjimmie Stripblad, Sjosji, Striparazzi)

Eppo 1977Eppo 1977Eppo 1982

Omdat het niet goed ging met de stripbladen Pep en Sjors komt Oberon/VNU met het idee om de bladen samen te voegen tot een nieuw stripblad: Eppo. Frits van der Heide aangetrokken om een eenheid te maken van de beide bladen en Eppo een eigen gezicht te geven. Samen met Martin Lodewijk heeft hij in de loop van 1975 de opzet en start georganiseerd en vanaf september van dat jaar heeft hij de leiding van het nieuwe blad in handen genomen.

Naast geïmporteerde strips als Asterix, Lucky Luke en Blueberry, en werk van oud-gedienden van Sjors en Pep (Dick Matena, Hans Kresse, Martin Lodewijk, Jan Steeman) krijgt ook werk van veel jong talent een kans (Henk Kuijpers, Henk 't Jong, Uco Egmond, Robert van der Kroft).

De Eppo-medewerkers 1978De Eppo-redactie in 1978: Cees Vis, Dick Matena, Renée van Breukelen, Stef Keizer, Meerten Welleman, Patrick Wessels, Annemieke Huneker en Jan Vissers (zittend).

De gedachte achter Eppo was dat de oplagen van beide bladen gewoon bij elkaar kon worden opgeteld. Pep- en Sjorslezers kregen zonder vragen Eppo in de brievenbus. Dit was een goed idee op papier, maar de startoplage van rond de 220.000 exemplaren nam al gauw af. Ook de tekenaars en schrijvers stonden aanvankelijk niet te juichen bij het idee. Bestaande reeksen uit Pep en Sjors werden zonder pardon stopgezet en de totale stripproductie werd ook nog eens gehalveerd. Uit onvrede richtte een kleine groep tekenaars zelfs een eigen blad op, De Vrije Balloen. Maar dat is een ander verhaal.

Lucky Luke

Ondanks een terugloop in de oplage weet het blad zichzelf te bedruipen en kan het een behoorlijk album-programma op poten zetten, waarvan 'Storm' en 'Franka' van Henk Kuijpers de grote uitschieters zijn.

StormDe Britse tekenaar Don Lawrence, die in Sjors veel succes had met zijn strip 'Trigië', begint exclusief voor Eppo de nieuwe serie 'Storm'. Deze heeft meteen groot succes en na een aantal verhalen wordt Martin Lodewijk er de vaste scenarioschrijver van.

Storm

De angst dat door het verdwijnen van Pep en Sjors de Nederlandse tekenaars niet meer aan bod komen, is ongegrond: in 1980 zijn er meer mensen rechtstreeks aan het werk voor Eppo dan ooit in de periode van Pep en Sjors bij elkaar.Toch loopt de oplage van het blad gestaag terug en halverwege de jaren tachtig besluit het VNU de hulp in te roepen van Han Peekel, de populaire kindervriend van het strip/cartoon tv programma Wordt Vervolgd. Behalve aandacht voor de wat commerciëlere strips, verzorgt Wordt Vervolgd sessies in het land waar peuters gelegenheid kregen beschuiten te versieren en hun favoriete stripheld na te doen ("Ik ben Pietje en ik ben 27 jaar en ik doe Donald Duck na...").

Eppo redactieDe Eppo-redactie bij het afscheid van Frits van der Heide.
Van links naar rechts: Jan Vissers, Evert Kinket, Kees Vuik, Kees Klaver, Annemieke Spijkstra, Martin Lodewijk, Bert Bus.
Zittend: Pieter Rol, Meerten Welleman en Annemieke Huneker.

Eppo 1982Eppo 1982Eppo 1982

EppoEppo/Wordt Vervolgd, 1986
Een cover van Eppo/Wordt Vervolgd uit 1986 door Peter de Wit met 'Victor Vrolijk', die de moppenpagina aan elkaar praatte.

Het blad wordt omgedoopt tot Eppo/Wordt Vervolgd en bij VNU hoopt men dat het portret van een bekende Nederlander op de cover betere verkoopresultaten zal opleveren. Omdat Peekel zich ook ging bemoeien met de inhoud, (hij maakte er een soort Pep voor peuters van) was het na enkele weken al duidelijk dat deze formule niet zou werken.

Eppo redactie in 1986 De Eppo-redactie in kerststemming. Aan tafel: Kitty Smit en Yolanda de Jong.
Achter het bureau: Peter van Leersum en Marc Bulters.
Staand: Kees Kooijman, Piet van der Pol, Piet Zeeman en Jos Beekman.

Overpeinzingen van een Vlakgom, door Peter de Smet

De trouwe Eppo-lezers haakten af en de veel jongere doelgroep had al meer dan genoeg aan de Donald Duck en de Bobo. Als Han Peekel in 1988 ook nog betrokken is bij belastingfraude verdwijnt het TV programma van de buis en luidt het tevens het einde in van het stripblad in deze vorm. De populariteit van de stripfiguren 'Sjors en Sjimmie' was nog steeds niet afgenomen en daarom werd de nieuwe titel van het blad Sjors en Sjimmie Stripblad. De 'Sjors en Sjimmie' strip, vanaf nu getekend door Studio Comicup in Barcelona, kreeg een prominentere rol. Wel werd de verschijningsfrequentie teruggebracht naar tweewekelijks. Maar er kwam ook een extra blad met als titel Sjors en Sjimmie Stripblad Extra met daarin oude strips die vroeger in Pep en Eppo hadden gestaan.

Cover Gerrit de Jager, 1991Cover Windig & De Jong, 1991Cover Peter de Wit, 1991

Sjors en Sjimmie Stripblad kreeg vooral bekendheid onder de naam Sjosji, maar heette de laatste driekwart jaar van zijn bestaan Striparazzi, in een wanhopige poging nieuwe lezers te winnen. In Striparazzi stonden geen vervolgverhalen meer, maar uitsluitend korte verhalen en gags. In het begin van die elf jaren konden gevestigde namen als Dick Matena en Fred Julsing uitpakken met meeslepende avonturen - Matena met 'Alias Ego' en 'Grote Pyr'; Julsing met 'Tuimel'.

SjosjiStriparazzi
Voorplaten voor Sjosji en Striparazzi van respectievelijk Luc Cromheecke en Mars Gremmen.

De volgende generatie wist ook van wanten: Gerrit de Jager kwam met 'Sneek', 'Roel en zijn Beestenboel' en 'LiefdenGeluk'; Hein de Kort wist zijn paarse aap 'Jean-Pierre' ongenadig grappig te houden. Ook de jongere mannen konden er wat van: de altijd nostalgische Gerard Leever en Kees de Boer maakten 'Het Felix Flux Museum'; Hanco Kolk plaatste het lezerspubliek voor moordraadsels met 'Inspecteur Netjes', terwijl collega Peter de Wit asociaal Nederland op de hak nam met 'De Familie Fortuin'.

HeinzOok Heinz van Windig & De Jong verschijnt in Sjors en Sjimmie

De jongste garde Nederlandse tekenaars bewandelde het spannende pad tussen experiment en mainstream: Mark Retera bracht ons 'DirkJan'; Mars Gremmen leefde zich uit in 'Trix' en 'Popi de Clown', en Marc van der Holst vermaakte met de onpretentieuze 'Spekkie Big'. 'Sjors & Sjimmie' zijn gestaag gemoderniseerd; tot 2000 verschenen er nog regelmatig albums van de hand van de Wiroja's (Wilbert Plijnaar, Robert van der Kroft en Jan van Die), die het duo aan de gang hielden met fietssteppen en mobieltjes. Begin 1999 verscheen het laatste nummer van Striparazzi.

Haas door Fred de Heij
Haas, een strip van Fred de Heij en Rob van Bavel in de nieuwe Eppo (2009)

Voor mensen met nostalgie naar de goede oude tijd komt uitgever Rob van Bavel in 2008 met heuglijk nieuws. Hij brengt vanaf 2009 een nieuwe, tweewekelijkse versie van Eppo op de markt. Oude bekenden keren terug, zoals 'De Partners' van Carry Brugman en Dick Matena, 'Storm' van Martin Lodewijk, Romano Molenaar en Jorg de Vos, 'Agent 327' van Martin Lodewijk, 'Franka' van Henk Kuijpers en de titelheld van Uco Egmond. Nieuw in Eppo zijn 'Ronson Inc' van Minck Oosterveer en Willem Ritstier, 'Hotel Nevelzicht' van Mark van Herpen, 'Elsje' van Gerben Valkema en Eric Hercules, 'Plunk!' van Luc Cromheecke, 'Esther' van Kim Duchateau, 'Kort en Triest' van Jean-Marc van Tol en Herman Roozen, en 'Bob Evers' van Hans van Oudenaarden en Frank Jonker. Natuurlijk mogen ook de cartoontjes en karikaturen van Mars Gremmen niet onvermeld blijven.

Register van tijdschriften