Stripgeschiedenis

Aloha

Aloha #46 1969, cover Robert CrumbAloha #3 1973, cover Joost SwarteAloha 1973, cover Evert Geradts
Aloha 1969 (R. Crumb), Aloha 1973 (Joost Swarte) and Aloha 1973 (Evert Geradts)

Van september 1965 tot mei 1969 verscheen wekelijks het muziekblad Hitweek. Bladenmaker in hart en nieren Willem de Ridder zorgde ervoor dat het blad van een "gewoon" muziekblad uitgroeide tot het lijfblad van de moderne alternatieve jeugd en een ware cultstatus verwierf. Met veel ambitie en praktisch geen geld begonnen aan een samenwerking met Peter Muller, die het knullige tienerblad Beatbox maakte, stapte Willem de Ridder in 1965 naar Ruud Schoonman, een avontuurlijke entrepreneur die zojuist een geheel nieuw druksysteem had aangeschaft, de zogenaamde offset.Willem de Ridder (in Ons Amsterdam, februari 2001) herinnert zich:

"Toen de deur openging, kwam er een joviale man binnen die zich als Ruud Schoonman voorstelde. Om indruk te maken verzon ik maar wat en begon over 'grootse plannen' voor een landelijke jongerenkrant. We hadden nu een eh... pilot-project dat Beatbox heette, maar de bedoeling was dat er een publicatie kwam waarin de nieuwe generatie niet opnieuw gemanipuleerd werd door gewetenloze zakenlieden, maar waarin ze zelf aan het woord kon komen. Dus ook geen redacteuren (Peter en ik hadden daar trouwens geen geld voor): iedereen moest alles kunnen schrijven en tekenen met de garantie dat het allemaal, zonder aanzien des persoons, geplaatst zou worden. Terwijl ik maar wat zat te bluffen, bleken mijn woorden diepe indruk te maken.

Ruud Schoonman vond het een revolutionair idee en omdat hij onlangs de eerste vierkleuren offset-rotatiepers van Nederland had gekocht, kon hij meteen gaan drukken."Kunnen we volgende week met jullie eerste nummer van die wekelijkse krant uitkomen?"
Ik viel bijna van mijn stoel. Wekelijkse krant????
"Eh... tja... natuurlijk... maar misschien moeten we eerst de lezers ervan op de hoogte stellen dat ze in deze nieuwe krant kunnen gaan schrijven.
"Ruud knikte en vroeg of we een eigen ontwerpstudio hadden.
"Nog niet... (zweet) we doen alles het liefste zelf in de drukkerij."
Hij nam me meteen mee naar een grote ruimte waar twee mannen aan een bureau zaten. In de hoek stond een tekentafel. Daar kon ik meteen aan beginnen.
"Hier is millimeterpapier en dit zijn allerlei lettersoorten die je op dat papier kan plakken. Wij werken niet meer met lood. Je kunt precies de pagina ontwerpen die je wil. Daar in de hoek liggen alle benodigdheden."
Even later zat ik de eerste voorpagina van een nieuwe krant te ontwerpen. Iets wat ik nog nooit gedaan had. Ruud vroeg nog hoe de krant zou gaan heten. Ter plekke verzon ik de naam Hitweek.
"Prima naam," riep hij nog en vertrok."

Hitweek heet nu AlohaIn mei 1969 veranderde de naam in Aloha en werd het blad nog eigentijdser met een grotere nadruk op grafische vormgeving, waarin niet de minste van de jonge generatie Nederlandse tekenaars hun werk lieten zien. Ook konden via dit blad de lezers kennis nemen van buitenlandse underground strips zoals die van Robert Crumb, Moskoso en Gilbert Shelton.

Niet alleen werd er werk geplaatst van de vaste crew van Tante Leny Presenteert, waardoor er veel covers te zien waren van Aart Clerkx, Evert Geradts en Joost Swarte, maar ook werd er plaats vrijgemaakt voor andere tekenaars zoals Willem (Bernhard Holtrop), Theo van den Boogaard en Rob Peters.

Werk van de Vijf Slijmerds, 1972Werk van de Vijf Slijmerds, 1972

Windig en De Jong, toen nog onderdeel van De Vijf Slijmerds, maakten er hun debuut. Zelfs de Nederlandse klassieken, zoals Bob van den Borns 'Professor Pi', kregen in Aloha een tweede leven.

Aloha 1971, cover ArmandAloha 1969, cover Theo van den BoogaardAloha 1971, cover Peter Pontiac
Aloha '71 (Armand), Aloha '69 (Theo v.d. Boogaard) en Aloha '71 (Peter Pontiac)

Topsland, door Rob PetersTopsland, door Rob Peters

Hierboven: 'Topsland' van Rob Peters. De stripproductie van Peters is bescheiden, maar de strips die hij getekend heeft vallen op door een geheel eigen humoristische stijl, zowel in de tekst als in de tekeningen. Peters, die in 1966 naar Ibiza verhuisde, leverde de pseudo-middeleeuwse strip 'Topsland' voor Aloha in de periode 1970-1971. In 1972 verscheen het ook in Mimo.

Moe Koe, door Evert Geradts
Moe Koe, door Evert Geradts

Advertentie voor Wrangler-jeans"Het hele andere, voor de heel anderen. 'n Zacht pantser voor 'n stoer leven. Past strak, zit lekker, altijd raak. In corduroy, zeker. Denim ook. En natuurlijk ook een uitlopende pijp om helemaal "in" te zijn."

Er verschenen allerhande advertenties in Aloha, van de reguliere (zoals voor cola of jeans zoals hierboven) tot de persoonlijke advertenties. De advertentie hieronder verscheen in Aloha nummer 18. 1969:

"Ik ben zo gek, ik stel mijn kamer open voor al dat langharig werkschuw tuig dat bij mij kan komen luisteren naar: Earth Opera, Pearls, Beatles, Pink Floyd, B. Boys, Byrds, Sim.+Garf., Ford Theatre, Cream, Dylan, Led Zepp., Jethro Tull, L. Cohen, Fairp.Conv., Zombies, Collectors, USA, Spirit, Family, Moody Bl., Who, Jeff. Airpl. Incr. Stringband 1, Band, Soft Machine. Thee, wierook en strips (Suske, Wiske) en Hitweken aanwezig. Alles is op een dual pl. speler of een sony tape recorder te beluisteren (in stereo). Graag eerst even een briefje."

Staatscourant Aloha der Oranje VrijstaatCover door SchreudersDe Laatste Aloha
Staatscourant Aloha, Aloha cover door Schreuders, en De Laatste Aloha

Hierboven van links naar rechts: Een bijzondere uitgave van Aloha was de 'Staatscourant der Oranje Vrijstaat', het krantje van de Kabouters. Ernaast een cover van Piet Schreuders, die later als graficus veel Furore zou maken. En dan de laatste Aloha, uit april 1974.

Register van tijdschriften