Joost Pollmann

Joost Pollmann (1957) organiseerde tien edities van de Stripdagen Haarlem, publiceerde meerdere essaybundels en schrijft sinds 1998 over strips voor de Volkskrant. Hij geeft in binnen- en buitenland lezingen over tekenkunst en beeldcultuur. Read more

Het wonder van Imstenrade

Selfkant, zo heet een klein stukje Duitsland dat op een gekke manier de provincie Limburg in steekt, als een enclave bijna. In de Tweede Wereldoorlog was er heel wat getouwtrek om het eigendomsrecht over deze uithoek, en precies daarover heeft stripmaker Toon Hezemans een grappig verhaal getekend. Het staat in 'Bevrijd', een lijvig boek met waargebeurde verhalen over 75 jaar bevrijding dat hij heeft gemaakt samen met vier andere Limburgse tekenaars:
Gady Mirtenbaum, Berend Vonk, Jean Gouders en Marco Jeurissen. Zij vormen een collectief dat bij Uitgeverij Leon van Dorp eerder al de bundels 'Grenzenloos' en 'Bovengronds' publiceerde, waarin andere aspecten van het Limburgse verleden aan bod komen. Het interessante van zo'n gewestelijke focus is dat er verhalen kunnen worden verteld die anders in de löss verborgen zouden blijven. Zo schreef en tekende Gady Mirtenbaum voor 'Bevrijd' een kleine geschiedenis van de bezetting in Kerkrade, waarbij ze met behulp van een landkaart inzichtelijk maakt hoe Amerikaanse tanks in september 1944 vanuit het zuiden oprukten. Toen de bevolking werd geëvacueerd en de Duitsers een granaat afvuurden richting kasteel Imstenrade, werd een kinderwagen doorzeefd, maar de baby die erin lag kwam er vanaf met een paar schrammetjes. In het katholieke Limburg hebben ze het sindsdien over 'Het wonder van Imstenrade'.

'Bevrijd', Berend Vonk, Jean Gouders e.a., Uitgeverij Leon van Dorp, € 25

published: 18 June 2022