Joost Pollmann

Joost Pollmann (1957) organiseerde tien edities van de Stripdagen Haarlem, publiceerde meerdere essaybundels en schrijft sinds 1998 over strips voor de Volkskrant. Hij geeft in binnen- en buitenland lezingen over tekenkunst en beeldcultuur. Read more

Een feest met pieken en dalen

Ook het allergewoonste is uniek voor wie het zelf meemaakt: dat is het verhaal van 'Jaar Nul', de tweede grafische roman van tekenaar Frenk Meeuwsen (1965). Hierin beschrijft hij hoe na jaren van aarzeling toch het besef groeit dat hij vader wil worden, waarna hij met zijn vriendin Zaza de spannende weg inslaat naar (samen) zwanger zijn, bevallen en verliefd worden op je eigen baby. Maar voor het zover is moet er nog wat hobbels worden genomen. In het hoofdstuk 'Traag Zaad' wordt Frenk, die niet meer de jongste is, overvallen door de gedachte dat hij misschien niet meer vruchtbaar is. Of dat er een kind ter wereld komt met asperger of autisme. "Dingen waar ik me nog nooit druk over heb gemaakt worden opeens voedingsbodem voor diepe twijfel, angst, onzekerheid en schuldgevoel." Ironisch genoeg is dit hoofdstuk roze gekleurd, doorgaans de kleur van de roze bril of wolk. In 2017 verscheen Meeuwsens eerste boek, 'Zen zonder meester', waarin hij in zwartwit zijn filosofische avonturen in Japan behandelde. Nu werkt hij met kleur en dat doet hij heel doordacht. De bevalling in het ziekenhuis is weergegeven in chirurgisch groen, een nachtelijke paniekaanval is in bruin ondergedompeld en zijn dromen zijn blauwzwart. Voor jonge ouders is 'Jaar Nul' een feest van herkenning, zegt de uitgever, maar dat feest kent pieken en dalen.

'Jaar Nul', Frenk Meeuwsen, Uitgeverij Sherpa, ISBN, 9789089882394, € 24,95. (Joost Pollmann)

published: 18 June 2022