Stripgeschiedenis

Aimée de Jongh

Snippers by Aimee de Jongh
Snippers

Aiméé de Jongh is een stripauteur, animator en illustrator uit Rotterdam, wiens stijl een mengeling is van manga en de Frans-Belgische school. Zij is één van de grootste succesverhalen van de Nederlandse stripindustrie. In amper een paar jaar tijd wist ze een aanzienlijk oeuvre uit te bouwen, waaronder een dagelijke krantenstrip die op nationaal niveau gepubliceerd wordt ('Snippers', 2012-2017), een animatiekortfilm die in grote bioscopen vertoond werd en een internationaal succesrijke grafische roman ('De Terugkeer van de Wespendief', 2014).

Aiméé de Jongh werd in 1988 in Rotterdam geboren en begon haar carrière in de small press. Haar eerste strips werden in 2004 gepubliceerd toen ze deelnam aan de Fanthology wedstrijd voor Nederlandse manga-artiesten. Zo werd ze een lid van de Cheesecake! Studio in dojinshi kringen, van waaruit ze diverse mangastrips wist te publiceren, waaronder haar 60 pagina's tellende strip 'Stillborn'. Ze heeft verder ook workshops in manga, anime en strips onderwezen en trad op als woordvoerder van het manga-collectief Mangafique. Ze trok verdere aandacht als één van de finalisten in een stripwedstrijd die in 2006 door de Amsterdamse krant Het Parool werd gehouden. Op 17-jarige leeftijd publiceerde ze haar eerste boek bij uitgeverij BeeDee. Het was een collectie van haar online strip 'Aimée TV', waarin een fictieve versie van haarzelf naar Japan ging om haar favoriete manga- en animesterren te interviewen.

Aimee TV by Aimee de Jongh
Aimee TV

Kort nadien publiceerde ze haar strips in Brabants Dagblad, het magazine Slim van de Sligro Food Group ('De Slimmeriken'), CJP Magazine, Aniway magazine ('Aimée TV'), de jeugdkrant 7Days ('Paralleia') en het small press stripblad De Lijn. Haar strip over het wetenschappelijke wonderkind 'Slimme Pim' wordt sinds 2007 in de Vlaamse kinderkrant Kits gepubliceerd. De Eenhoorn lanceerde in 2013 een boekcollectie. Aimée heeft ook illustraties gemaakt voor HP/De Tijd, OOR, Het Parool en Het Brabants Dagblad. Ze heeft haar werk in het Singer Museum in Laren en het Kulturmuseum in Oslo tentoongesteld. Op 28 oktober 2011 presenteerde ze haar stripalbum '2017' in Galerie Lambiek. Ze maakte de strip in samenwerking met cabaretier Thijs van Domburg die het verhaal als prequel voor zijn theatershow uit 2012 schreef. Ze heeft door de jaren heen diverse andere small press stripboeken gepubliceerd, velen in samenwerking met Kenny Rubenis.

In 2011 maakte De Jongh een grafische bijdrage aan het boek 'Filmfanfare' (2011), bedoeld als een hommage aan 57 Nederlandse filmklassiekers, bewerkt in diverse één pagina-strips door 57 gerenommeerde striptekenaars. Zij tekende een versie van Dick Maas' 'De Lift', maar Maas stelde hiertegen een veto omdat hij niet op de hoogte was gebracht van dit project, noch betaald. Hij diende een officiële klacht in, samen met filmregisseur Alex van Warmerdam ('Abel', 'De Noorderlingen') en Dorna de Rouveroy, die de rechten op de films van Wim Verstappen bevat. Maas maakte ook bezwaar tegen een stripadaptatie van zijn film 'Flodder' door Boris Peeters.

Thuiskomen by Aimee de Jongh
Thuiskomen (P@per magazine)

In januari 2012 startte De Jongh haar strip 'Snippers' in het gratis openbaar vervoer-blad Metro. Deze semi-autobiografische dagstrip over de dagelijkse belevenissen van Aimée's alter ego en haar kamergenoot Stef biedt een grappige blik op herkenbare onderwerpen als het openbaar vervoer, sociaal gedrag, boodschappen van algemeen nut en dagdagelijkse zorgen en irritaties. Sommige afleveringen bevatten echter ook fantasie-elementen. Het eerste boek werd in 2013 door Strip2000 gepubliceerd en de eerste Franse vertaling, 'Coloc' genaamd, verscheen het jaar erop. Ondanks de grote fan-aanhang besloot De Jongh in juni 2017 na vijf-en-een-half jaar haar dagstrip te beëindigen om zich op andere creatieve projecten te focussen. Ironisch genoeg kondigde ze dit aan in dezelfde maand dat de krant besloot een andere strip, 'Beestjes' door Schwantz, stop te zetten.

In 2013 debuteerde haar kinderstripreeks 'Kito & Boris', over de vriendschap tussen een konijn en een beer. Dezelfde uitgeverij, Eenhoorn, liet haar ook de kinderboeken 'De Jongen Die Steeds Viel' (2015) door Thea Dubelaar en 'Ik Kies voor Lies en Wies' (2016) door Riet Wille illustreren.

Snippers by Aimee de Jongh
Snippers

Aimée's geprezen grafische romandebuut, 'De Terugkeer van de Wespendief', werd in oktober 2014 door De Bezige Bij/Oog&Blik gepubliceerd. Deze psychologische thriller over een boekverkoper die geplaagd wordt door schuldgevoelens nadat hij ooit getuige was van een zelfmoord betekende haar internationale doorbraak. In 2016 werd het in Frankrijk door de Éditions Dagaud gepubliceerd als 'Le Retour de la Bondrée'. Engelse, Spaanse en Servische vertalingen volgden, waaronder een Nederlandse televisiefilm geregisseerd door Stanley Kolk en Diederik van Rooijen met Benja Bruijning, Sanne Langelaar en Mandela Wee Wee in de hoofdrollen. De productie begon in 2015 en de film ging in 2017 in première. Aimée's grafische roman won de prestigieuze Belgische stripprijs Prix Saint-Michel voor Beste Nederlandstalige stripboek van 2014 en werd door de Britse krant The Guardian één van de beste grafische romans van 2016 genoemd. Het eerste boek van De Jongh's sciencefictionthriller-reeks 'Reborn' werd in Eppo voorgepubliceerd en in 2016 door de Don Lawrence Collection in boekvorm uitgegeven.

De internationale waardering van haar werk leidde tot een samenwerking met de Belgische scenarist Zidrou en een bijdrage tot een hommage-album rond de stripreeks 'De Blauwbloezen' door Willy Lambil en Raoul Cauvin in 2016.

De terugkeer van de wespendief
De terugkeer van de wespendief

Afgezien van strips heeft Aimée ook een interessante animatiecarrière. Ze studeerde tussen 2007 en 2011 animatie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Sindsdien heeft Aimée allerlei soorten animatiefilms gemaakt, van kortfilms tot leaders en van 3D tot stop-motion en klei animatie. Haar afstudeerproject was de kortfilm 'One Past Two' (2011) die draait rond de vraag of er een hiernamaals bestaat, maar ook over schuld en hulpvaardigheid. Het won in 2012 de Maaskant-prijs voor beste afstudeerproject. De animatiekortfilm 'Aurora' werd in 2012 door het Ultrakort filmprogramma geselecteerd en in 71 Nederlandse bioscopen als voorfilm voor de langspeelfilm 'Abraham Lincoln: Vampire Hunter' (2012) vertoond. Het was gebaseerd op de Nederlandse legende van de Witte Wieven die 's nachts de bossen op de Veluwe onveilig maakten.

Kito & Boris by Aimée de Jongh
Kito & Boris

In november 2012 verscheen ze in de primetime talkshow 'De Wereld Draait Door' met een korte boektrailer voor het boek van de maand. In 2014 maakte De Jongh een wekelijkse animatie rond de belangrijkste gebeurtenissen in de media voor het tv-programma 'De Social Club' op BNN. Samen met Hisko Hulsing animeerde ze de kortfilm 'Junkyard' (2012) en maakte tekenfilms voor NTR School TV en de internationale vredesorganisatie MasterPeace. Aiméé heeft in 2015 ook samengewerkt met harpiste Lavinia Meijer om een sprookje van Marc-Marie Huijbregts ('Het Lelijke Eendje') tot een animatiefilm te bewerken en de langspeelanimatiefilm 'Behind the Telescopes' (2016) te maken. In 2017 volgde ze een zomercursus animatie aan het prestigieuze Gobelins, L'École de L'Image in Parijs, Frankrijk.

Sinds 2016 maakt ze deel uit van "The Wolfpack", een creatief team van de Standaard Uitgeverij aangesteld om nieuwe ideeën te bedenken voor spin-offs van Willy Vandersteens klassieke creaties, na het succes Charel Cambré en Marc Legendre's 'Amoras' (2013-2015) en Bruno De Roover en Romano Molenaars 'J.ROm Force of Gold' (2014). De andere leden zijn scenarist Johan De Smedt, filmregisseur Vincent Bal, inkleurder en animator Tom Metdepenningen en de Nederlands-Vlaamse stripauteurs Bruno de Roover, Lectrr, Stedho, Romano Molenaar en Gerben Valkema.

In oktober 2017 trok Aimée de Jongh samen met Mei-Li Nieuwland en Judith Vanistendael naar het Griekse eiland Lesbos, om aldaar in stripvorm verslag te doen van het leven in het vluchtelingenkamp Kara Tepe, daar film en fotografie er verboden zijn. De aangrijpende reportages van De Jongh en Nieuwland verschenen op 22 december 2017 op de site van NRC; het verslag van Vanistendael werd op 9 december in de Vlaamse krant De Standaard gepubliceerd. Hetzelfde jaar was ze ook één van vele auteurs die een bijdrage leverden aan André Franquins 'Guust Flater' in het collectieve hommage-album 'Gefeliciflaterd!' (2017). 


De wachtkamer van Europa, Aimée's verslag van haar bezoek aan Lesbos (2017)

aimeedejongh.com

Engelse biografie in de Comiclopedia
Register van tekenaars